Followers

Wednesday, May 1, 2019

Doa hari Khamis


بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ
ٍ
اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِيْنَ وَلاَ عُدْوَانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمِيْنَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى أَشْرَفِ اْلأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْن
Ya الله Allah Ya Tuhan kami, kami memohon ke hadratMu di hari ini, kami memohon taufik dan kesejahteraan dari-Mu. Anugerahkanlah kami kekuatan ilmu, taufik dan hidayah, supaya kami dapat memperbaiki diri kami , tambahkanlah ya الله Allah kepada kami ilmu, iman dan amal. Dorongkanlah kami untuk mempertingkatkan keimanan kami, menambah ilmu kami serta amalan baik kami.
Ya الله Allah Ya Qahhar…..kami memanjatkan rasa syukur kepadaMu kerana masih diberi nafas pada hari ini untuk meneruskan kehidupan seharian yang penuh dengan rahmatMu.
Ya الله Allah dihari yang mulia ini berilah kami rahmat Mu Ya الله Allah, letakkan kami dalam perlindungan Mu Ya الله Allah dan hindarkanlah kami dari azab api neraka.
Ya الله Allah, Ya Rahman, Ya Rahim, limpahkanlah rahmat, keampunan dan kurniaanMu ke atas kami, cukupkanlah keperluan kami dan hindarkanlah kami daripada segala yang Engkau benci dan kami takuti.
Ya الله Allah kurnialah kami nikmat Mu dan berilah kemudahan serta pimpinan kepada kami untuk keselamatan kami, keluarga kami dan agama kami.
َ
Ya الله Allah berikanlah kami kelebihan di sebalik kekurangan, berikanlah kami kekuatan disebalik kelemahan, berilah kami sukacita disebalik duka nestapa dan berikanlah kami harapan disebalik keraguan.
Ya الله Allah Engkau tunjukkanlah kami kearah kebaikan, pertingkatkan iman kami agar amalan hidup kami sihat dari segi rohani dan jasmani serta menjadi contoh ikutan generasi akan datang.
Ya الله Allah, jadikanlah hari ini dan hari-hari selanjutnya jauh lebih baik bagi kami dibanding hari-hari yang telah kami lalui.
Ya الله Allah, berilah kami keselamatan, kesihatan, keamanan, kedamaian, ketenteraman dan kesejahteraan bagi kami dan keluarga kami.
Ya الله Allah, limpahkan dan lipat-gandakanlah rezeki kami dengan rezeki yang halal.
Ya الله Allah berikanlah kepada kami kesempatan yang baik-baik dan berita yang menggembirakan dan menyenangkan sahaja hari ini dan hari-hari selanjutnya.
Ya الله Allah, mudahkanlah semua urusan kami, jauhkanlah dari kami kesulitan apapun Ya الله Allah, kabulkanlah dan perkenankanlah doa kami.
Ya الله Allah kurniakanlah kami rezeki yang halal, rumahtangga yang bahagia , zuriat yang soleh, usia yang berkat, doa yang mustajab, hajat yang tertunai, kesihatan yang berterusan, hutang yang terbayar dan, keselamatan serta kesejahteraan dunia dan akhirat.
Ya الله Allah kami memohon kepadaMu Ya الله Allah, kurniakanlah kepada kedua ibubapa kami tempat yang istimewa di syurgaMu Ya الله Allah. َ
Ya الله Allah Ya Ghaffar ampunkanlah dosa-dosa kami, dosa kedua ibubapa kami, anak isteri kami, kaum keluarga kami, guru-guru kami, sahabat-sahabat kami serta sekalian muslimin muslimat di mana saja mereka berada. Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad SAW serta ahli keluarga dan para sahabatnya. Segala puji pujian hanya untukMu Ya الله Allah.
Ya Jabbar Ya Muntaqim….jika ada dikalangan kami yang diuji dengan kesusahan, maka Engkau bantulah dia, permudahkanlah urusannya. Jika ada dikalangan kami yang bersedih hati, berikanlah ketenangan dan jalan keluar kepadanya. Jika ada dikalangan kami sedang berhajat akan sesuatu maka tunaikanlah hajatnya dan cukupkanlah keperluannya. Jika ada dikalangan kami yang diuji dengan sakit, maka sembuhkanlah dia, Ya الله Allah, agar dapat ia lebih tekun beribadah kepadaMu. Jika ada dikalangan kami yang derhaka kepada ibubapa atau terkurang dalam melayani mereka, maka ampunilah dia dan tukarkanlah ia menjadi anak yang taat dan berbakti. Sesungguhnya Engkaulah Tuhan yang Maha Mendengar dan Maha Mengasihi.
Ya الله Allah kuatkanlah hati kami dan semangat kami ketika diuji, sematkan sifat sabar dalam jiwa kami ketika menerima dugaan Mu. Hanya pada Mu kami berserah.
Ya الله Allah, ampunkanlah dosa-dosa kami dari segala yang telah kami kerjakan selama  ini dari apa yang menjadi larangan-Mu, sedang kami belum bertaubat, padahal Engkau tidak melupakannya dan Engkau bersabar (dengan kasih sayang-Mu), yang sesungguhnya Engkau berkuasa memberikan siksa untuk kami, dan Engkau telah mengajak kami untuk bertaubat sesudah melakukan maksiat. Karena itu ya الله Allah, kami mohon keampunan-Mu dan berilah keampunan kepada kami dengan kemurahan-Mu. Segala apa yang telah kami kerjakan, selama tahun ini, berupa amal perbuatan yang Engkau ridhai dan Engkau janjikan akan membalasnya dengan pahala, kami mohon kepada-Mu, wahai Dzat Yang Maha Pemurah, wahai Dzat Yang Mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan, semoga berkenan menerima amal kami dan semoga Engkau tidak memutuskan harapan kami kepada-Mu, wahai Dzat Yang Maha Pemurah.
Ya الله Allah ingatkan kami bahawa rezeki kami tidak akan diambil orang lain, maka tenangkan kami.
Ya الله Allah ingatkan kami bahawa amal-amal kami tidak mungkin dilakukan oleh orang lain, maka perkuatkanlah azam kami untuk beramal.
Ya الله Allah ingatkan kami bahawa Engkau sentiasa melihat apa yang kami lakukan, oleh itu jadilah ia penghalang bagi kami melakukan maksiat.
Ya الله Allah sedarkanlah kami bahawa kematian itu pasti, maka sempurnakanlah persiapan kami untuk beri jumpa dengan Mu Ya Allah.
Ya الله Allah mulikanlah kami, lapangkanlah hati kami, bahagiakanlah keluarga kami dan luaskan rezeki kami seluas lautan yang Engkau ciptakan.
Ya الله Allah mudahkan segala urusan kami, kabulkan cita-cita kami, jauhkan kami dari segala penyakit, fitnah dan perbuatan keji.
Ya الله Allah jauhkan kami dari segala musibah dan terimalah semua amal ibadah kami.
Ya الله Allah hanya kepada Mu kami berserah diri, hanya kepada Mu kami beriman, hanya kepada Mu kami bertawakkal, hanya kepada Mu kami kembali dan hanya kepada Mu kami menegakkan kebenaran.
Ya الله Allah sesungguhnya kami berlindung dengan kemuliaan Mu, tidak ada Tuhan yang berhak disembah kecuali Engkau Ya Allah.
Ya الله Allah Ya الله Allah sesungguhnya perancangan Mu itu indah. Ya الله Allah ketika kami bersedih datangkanlah kebahagiaan, ketika kami menangis datangkanlah senyuman, ketika kami diuji dengan segala ujian Mu, datangkanlah hikmah. sesungguhnya perancangan Mu itu indah. Ya الله Allah ketika kami bersedih datangkanlah kebahagiaan, ketika kami menangis datangkanlah senyuman, ketika kami diuji dengan segala ujian Mu, datangkanlah hikmah.
Ya الله Allah, kami tidak layak untuk syurgaMu, tetapi kami tidak pula sanggup menangung seksa nerakaMu. Oleh itu Ya الله Allah ampunkanlah dosa-dosa kami, sesungguhnya Engkaulah pengampun dosa-dosa Besar.
Ya الله Allah sesungguhnya Engkaulah yang menetapkan rezeki kami, Engkau lapangkanlah kami, sebaliknya janganlah Engkau menyempitkan kami. Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui keperluan kami.
Ya الله Allah janganlah kami tidak sabar dalam mendapatkan rezeki. Ya Allah berilah kami ketakwaan dalam mencari rezeki.
Ya الله Allah bimbinglah kami dalam menjaga hati kami, bantulah kami dalam menjaga akhlak kami, pimpinlah kami dalam menjaga lisan dan perbuatan kami dan peliharalah diri kami daripada membeci dan dibenci.
Ya Allah…….hilangkan keseronokkan kami kepada maksiat dan perbuatan mungkar dan jauhkanlah kami dari apa jua musibah. Selamatkanlah kami dari azab kubur dan azab api neraka.
Kami memohon kepada-Mu ya الله Allah, berilah kami iman yang sempurna , ilmu yang memberi manfaat, rezeki yang halal, anak yang soleh, rumahtangga yang bahagia, usia yang berkat, doa yang mustajab, hajat yang tertunai, kesihatan yang berterusan, hutang yang terbayar, keselamatan dan kesejahteraan di dunia dan akhirat.
Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad SAW serta ahli keluarga dan para sahabatnya. Segala puji pujian hanya untukMu Ya الله  Ya Rabbal Alamin
رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَّمْ تَغْفِرْلَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَنَّ مِنَ الْخَاسِرِيْنَ
رَبَّنَا ءَاتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
وَصَلَّى الله ُعَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ
وَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمين

Sumber DOA : http://doa.whatta.org/?p=1222

No comments:

Post a Comment